Orgazm Bozukluğu

Orgazm Bozukluğu Ne Demektir?

Olağan bir cinsel uyarılma evresinden sonra, sürekli ya da yineleyici bir biçimde, cinsel birleşme ile ya da klitoral uyarı ile orgazm olamamaya orgazm bozukluğu denir.

Orgazm bozukluğunun çeşitleri nedir?
Orgazm sorunu primer (birincil) ya da sekonder (ikincil) olabilir. Eğer kadın daha önce hiç orgazm yaşamadıysa birincil, bu durum sonradan geliştiyse ikincil orgazm bozukluğu denir. Ayrıca orgazm bozukluğu genel ya da durumsal olabilir. Genel orgazm bozukluğunda kadın hem cinsel birleşme sırasında, hem de klitoral uyarı yoluyla orgazm olamamaktadır. Durumsal orgazm bozukluğunda ise bazı cinsel aktivite sırasında orgazm olabilirken (örneğin masturbasyonla), bazılarında (örneğin cinsel birleşme sırasında) olamamaktadır .

Orgazm Bozukluğu Ne Sıklıkla Görülür?

Genel toplum çalışmaları %5-20 oranında görüldüğünü göstermektedir. Ancak cinsel işlev bozukluğu polikliniklerine başvurular arasında %40-60 oranında rastlandığı belirtilmektedir. Doğrudan orgazm sorunu ile başvuru oranı azdır. Bunun gerisinde çok farklı nedenler olsa da başta gelen nedenler kadın cinselliğine yönelik cinsel mitler (yanlış inançlar)dir.

Orgazm Bozukluğunun Nedenleri Nelerdir?

Yeterli önsevişmenin olmaması. Bu cinsel uyarının az olması anlamına gelir. Kadınlarda orgazmın tetiğini çeken klitoral uyarı özellikle önemlidir.

Yetersiz cinsel deneyim, kendi bedenini tanımama, masturbasyon yapmama orgazmın geç öğrenilmesine ya da orgazm sorunlarına yol açabilir. 20’li yaşlarda fazla cinsel deneyimi olmayan kadınlarda cinsel birleşme ile orgazm olamama çok yaygındır.

Geleneksel kadınlık rolünün kadının cinsellikteki rolünü de etkilemesi; cinsellikle ilgili bilgi eksikliği ya da yanlış bilgiler, kadın için cinselliğin zevk alacağı bir durum olmaktan çok, yerine getirmesi gereken bir görev gibi algılanması, kontrollü olma, cinsel hazdan duyulan suçluluk duyguları, cinsel mitlere inanma  (kadın her cinsel birleşmede orgazm olmalıdır.İyi bir cinsel yaşam için çiftler aynı anda orgazm olmalıdır. Klitoral orgazmı küçümseme, vajinal orgazma önem verme, vb..)

Fiziksel ve psikiyatrik hastalıklar. Özellikle Depresyon, anksiyete bozukluğu.

Performans kaygısı; orgazm olup olamayacağına ilişkin yoğun düşünce uğraşı orgazm olmanın önündeki engel olabilir. Kullanılan çeşitli ilaçlar, özellikle antidepresanlar.

Partnerle ilişkinin çeşitli boyutlarında sorunların olması , örneğin  partnerde erken boşalma olması, istemediği bir eşle birlikte olma, ilişkide cinsellik dışında da çatışma ve sorunların olması gibi.

Yaşla birlikte orgazm olma olasılığı artar. Ancak ilerleyen yaşlarda menopoz, çeşitli hastalıklar, ilaç kullanımı orgazm sorunlarını da gündeme getirir.

Orgazm Bozukluğu Nasıl Tedavi Edilir?

Öncelikle ayrıntılı bir cinsel ve yaşam öyküsü ile sorunun nedeni ya da nedenleri  anlaşılmaya çalışılır. Bu nedenlere göre tedavi planı yapılır. Organik ya da psikiyatrik sorunlar varsa öncelikle bunlar ele alınır. Çiftin ilişki sorunu varsa çift terapisi öncelikle uygulanmalıdır.

Cinselliğin diğer evrelerinde yaşanan sorunlar (istek, uyarılma sorunları gibi) da orgazm bozukluğuna yol açabilir. Yeterli önsevişmenin  olmaması, klitoral uyarının olmaması, eşte erken boşalma sorunu  gibi..öncelikle bu sorunlar tedavi edilir.   Orgazm bozukluğunun cinsel terapisinde çeşitli eğitim ve egzersizlerle, öncelikli olarak kadının yalnız başına; ardından da partneriyle cinsel birleşme esnasında orgazm olması planlanır.

Orgazm Bozukluğunu; cinsel terapi eğitimi almış psikiyatrist ve cinsel terapi eğitimi almış klinik  psikolog tedavi edebilir. Orgazm bozukluğunun tedavisinde ilaçlarla yapılmış olan çeşitli araştırmalar bulunsa da, herhangi bir ilacın etkinliğine rastlanmamıştır.

Ayrıca, hipnoz, telkin gibi uygulamalar kadında orgazm bozukluğu tedavisinde etkili değildir. Doğru tedavi, yaklaşık 8-12 seans süren, bilişsel davranışçı terapi yönteminin uygulandığı cinsel terapiyle gerçekleşir.