Vajinusmus

Vajinismus Nedir?

Vajinismus, vajinaya giriş denendiğinde, vajinanın dış üçte bir kısmını çevreleyen kaslarda yineleyici ve sürekli biçimde istemsiz kasılmaların olmasıdır. Bu kasılmalara, girişe ilişkin ağrı olacağı korkusu ve kaygı eşlik eder. Ayrıca  bedenin çeşitli bölgelerinde, hatta tüm bedende kasılmalar olabilir ve buna bacakların kapanması, titreme, çarpıntı, terleme, bulantı, kusma, bayılma hissi ve ağlama eşlik edebilir. Vajinadaki kasılma çoğu kadında cinsel birleşmeye izin vermez. Daha az sayıdaki kadında ise zorlamayla giriş olabilir ancak birleşmeler ağrılı ve acılı olarak sürer. Çoğu zaman cinsel birleşmeyi olanaksız kılan bu kasılmayı kadın kendi isteği ile yapmaz, bunu isteyerek de geçiremez.
Vajinismus Ne zaman Ortaya Çıkar?
Vajinismus, genellikle ilk cinsel birleşme denemesinde ortaya çıkar . Daha seyrek olarak da, eşle olumsuz algılanan cinsel deneyim, cinsel taciz, doğum, düşük, küretaj, hasta açısından kötü deneyimlenen jinekolojik muayene ve operasyonlar sonrasında ortaya çıkabilir.

Vajinismus Sıklığı Nedir?
Vajinismusun yaygınlığı ile ilgili elimizde net bilgiler olmasa da,  ülkemiz gibi geleneksel kültürün egemen olduğu ülkelerde, batılı ülkelere göre daha yaygındır. Sağaltım başvurularının az olması gibi bir çok nedenle gerçek yaygınlık oranını saptamak zordur. Türkiye’de cinsel sorunları saptamak amacıyla yapılan toplumsal bir taramada,  kadınların %54’ünde  ilk birleşme denemesinde korku, acı hissi ve kaçınma davranışı gibi nedenlerle cinsel birleşmenin gerçekleşmediği saptanmıştır. Bu kadınların % 17’sinin halen birleşemediği ya da birleşmede sorunlar tanımladığı saptanmıştır. Türkiye’de cinsel tedavi merkezlerine vajinismus nedeniyle başvuranların oranı  % 62.2-75.9 arasındadır. Batılı ülkelerde ise vajinismusun görülme sıklığı % 1-6’dır.

Vajinismusun Nedenleri Nelerdir?
Cinsel eğitimin uygun verildiği, cinselliğin konuşulabildiği, çocukluk yaşlarından itibaren cinselliğin bir haz alma davranışı olarak kabul edilebildiğii, kadının bireyliğine ve cinselliğine değer verilen toplumlarda vajinismusa daha az rastlanmaktadır. Cinsellikle ilgili yanlış inanışlar ve tabular vajinismus gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Vajinismusu olan kadınların çoğu, kızlık zarı ile ilgili bir sorun olduğunu (kızlık zarının kalın, derinde olduğu gibi), cinsel organlarının çok küçük olduğunu, vajinanın ya da kızlık zarının bir duvar oluşturduğunu, erkek cinsel organının çok büyük olduğu, çok acıtacağı, çok zarar vereceği şeklinde yanlış inanışlara sahiptirler. Bu yanlış inanışların yerine doğrularının konulabilmesi, öğrenilmesi bile tedavide etkin olabilmektedir.

Vajinismus Görülme Sıklığı Eğitim Düzeyi İle İlişkili mi?
Vajinismus her kesimden kadında görülebilir. Vajinismuslu kadınlar; yaş, eğitim, sosyoekonomik ve sosyokültürel durum, kırsal veya kentsel kökenli olma açısından farklılık göstermezler. Bunun nedeni, eğitim sistemimizde cinselliğin yerinin olmaması, bu nedenle cinsel eğitimin ve bilgilenmenin bireyin genel eğitim düzeyine  göre değil, toplumun ve kültürün diretmeleriyle şekillenmesidir.

Vajinismusun Kesin Tedavisi Var mı?

Vajinismusun bugün için bilimsel olarak başarısı kanıtlanmış tek tedavi yolu cinsel terapidir. Vajinismus cinsel tedaviye en iyi ve en kısa sürede yanıt veren cinsel işlev bozukluğudur. Uygun cinsel terapiyle yüzde yüze yakın düzelme olur. Cinsel terapi çoğunlukla çift görüşmesi şeklinde sürdürülür. Çünkü vajinismus çiftin (cinsel yaşamının) sorunudur. Sorunu bu şekilde ele almak ve partnerin de tedaviye aktif olarak katılımını sağlamak tedaviden daha iyi sonuç alınabilmesi açısından çok önemlidir. Erkekler vajinismusu bir hastalık olarak kabul etmedikleri, belki de doğru bilgiye ulaşamadıkları için durumu istenmeme ve reddedilme olarak algılayıp,eşlerine  kırgınlık ya da öfke geliştirebilirler. Bazan da durumun kendi yetersizlikleriyle ilgili olabileceğini düşündüklerinden,  zamanla cinsel isteksizlik ve sertleşme sorunları gelişebilir. Bu nedenle önce çiftlerden her birinin, bireysel olarak kapsamlı bir cinsel yaşam öyküsü alınır. Çiftin zorlukları değerlendirilir, kaygıları araştırılır. İlk seanslarda yapılan aslında gecikmiş bir cinsel eğitimdir. Burada amaç çifti cinsel sağlıkla ilgili bilgilendirmek, yanlış inanışlarını düzeltmek, cinsel organlar ve cinsel fizyolojiyle ilgili doğru bilgileri aktarmaktır. Sonrasında egzersizlerle kademeli olarak kasılmanın ve girişle ilgili korkuların üzerine gidilir.
Bir-iki görüşme ve danışmanlıkla düzelen hafif olgular olduğu gibi uzun süreli tedavi gerektiren zor olgular da olabilir. Çift terapisi dışında bazı olgularda bireysel görüşmeler ya da grup terapileri uygulanabilir. Cinsel terapi yöntemleriyle tam düzelen olgularda, terapistin onayıyla sonlandırılan tedaviler sonrası yineleme beklenmez.

Vajinismusu Kimler Tedavi Edebilir?

Vajinismus ruhsal bir sorundur, organik bir nedeni yoktur. Bu nedenle vajinismusu Cinsel Terapi eğitimi almış Psikiyatri Uzmanı, yine Cinsel Terapi eğitimi almış Klinik Psikolog tedavi edebilir.
Ancak cinsel işlev bozukluklarında yanlış uygulamalara tanıklığımız gün geçtikçe artmaktadır. Özellikle vajinismusta yanlış ve etik olmayan tedavi uygulamalarına çok sık rastlanmaktadır.Vajinal girişteki kasılma, jel kullanımıyla, alkol alımıyla, sıcak su banyolarıyla, ilaç kullanımıyla, uykuda, hamile kalmakla, lokal anestezik uygulamalarla ortadan kalkmaz. Kızlık zarıyla ilgisi olmadığı için kızlık zarına yapılan müdahalelerle de düzelmez. Ayrıca bu işlem kadına ek bir travma oluşturur. Vajinaya botoks uygulanması, pelvik taban egzersizleri, laboratuvar ortamında tüplerle duyarsızlaştırma tek başına çözüm sunmaz. Bazı hekimler kadına genel anestezi vererek cinsel birleşmede bulunmayı önerirler.  Bu durumda tüm vücut kaslarındaki dolayısıyla vajinadaki kasılma ortadan kalkacağı için bir kereliğine cinsel birleşme olabilir. Sonra ilişki denendiğinde yine giriş olmaz, yani bir kez cinsel birleşme olması vajinismusu ortadan kaldırmaz..
Vajinismus tedavisinde amaç, bir şekilde penisin vajene girişini sağlamak değil, kadının kasılma, acı, kaçınma, korku gibi olumsuzluklar yaşamadığı, çiftin haz aldığı, doyumlu bir cinsel yaşama ulaşmasını sağlamaktır.